Flere elbiler kræver modernisering af elnettet i Herning
Herning midtby er gravet op, og det er der en helt særlig grund til. Elnetselskabet, N1, er ved at opgradere det eksisterende elnet i byen, som skal sikre, at byens borgere blandt andet kan få opladet deres elbiler. Et spændende projekt, som betyder opgravninger i midtbyen og underboringer af både parker, veje, cykelstier og jernbanen. I den forbindelse har Geopartner været med inde over opmåling, lodsejerforhandlinger og tinglysning.
Optimering af elnettet
Hos Geopartner er det landinspektør Inger Hargaard Christiansen, som er den overordnede projektleder på opgaven.
– Vores opgave er at afmærke skel, måle op, aflevere data til N1, indgå lodsejeraftaler og så tinglyse som udført, som vi kalder det – altså når vi har det opmålte tracé, har afregnet med lodsejere og kablerne er lagt, fortæller Inger.
Formålet med projektet er at styrke og optimere elnettet i Herning, så der kan flyttes mere strøm. Derudover skal det optimerede elnet også fungere, som en backup for det eksisterende elnet, hvis et af kablerne skulle komme ud af drift.
Det betyder derfor også, at projektet strækker sig fra midtbyen og ud i de ydre kanter af byen, og det går ikke ubemærket hen.
– Det er jo centrale veje i Herning, så trafikanterne derude er ikke i tvivl om, at der er nogen, der har gang i noget, fortæller Inger smilende og fortsætter:
– Det her projekt er faktisk lidt specielt for mig, fordi det er i Herning. Jeg har lavet rigtig mange projekter, men jeg har stort set ikke lavet noget i Herning før, så det er også lidt sjovt.
Inger er, sammen med sin familie, bosat i Herning, og arbejder derfor også til daglig på Geopartners kontor i Herning. Det er derfor et meget lokalt projekt for Inger.
Et helt specielt projekt
Projektet er en af de mere spændende og specielle projekter. Det indebærer en underboring af Dronningens Boulevard i Herning og derfor også jernbanen og cykelstien, som ligger parallelt med vejen. Det er ikke uden udfordringer, fortæller Inger.
– Vi skal krydse banen i Herning, og det er lidt problematisk. Der er ret meget niveauforskel mange steder langs banen, fortæller Inger og fortsætter:
– Men vi kender den proces, vi skal igennem. Vi søger ikke om tilladelsen, det lader vi nogle andre om, men vi sikrer, at vores del af projektet forløber, som det skal.
Overvejelser er der også nok af, når Elnetselskabet, N1, skal krydse både parkanlæg, private grunde, erhvervsgrunde og kommunale veje for at optimere elnettet, men spørger man Inger, så giver det blot anledning til at tænke ud af boksen for at få den bedste forhandling igennem for alle parter.
Det er både det spændende og svære i sådan noget her
Inger Hargaard Christiansen, landinspektør hos Geopartner
– En park er jo for eksempel et grønt område, så det er jo ikke, fordi de reelt set mister noget ved, at vi graver der, idet vi reetablerer de arbejdsarealer, vi har anvendt efter endt anlægsarbejde. Altså det er jo ikke fx kartofler, vi graver op, så de selv skal ud at købe de kartofler. Det er lidt specielt.”, fortæller Inger med et smil på læben.
Ofte foregår lodsejerforhandlingerne med landmænd, og i de tilfælde er det landsaftalen, der fastlægger, hvilken erstatning lodsejerne skal have.
I trygge hænder
Inger står i spidsen for Geopartners Areal- og rettighedsteam, som til daglig sidder og arbejder med blandt andet lodsejerforhandlinger, tinglysning og myndighedssager.
Teamets rolle i projektet betyder, at N1 er i trygge hænder og ved, at der bliver taget hånd om de opgaver, der er blevet uddelegeret til Geopartner.
– Vores koordinerende rolle og erfaring i de her projekter er en fordel for kunden.” fortæller Inger, og fortsætter
– og det kan ledningsejere godt mærke, altså, vi ved, hvad vi snakker om. Det giver kæmpestor værdi, og det giver kæmpestor forståelse … at vi ligesom ved, at nu skal vi gøre det her, fordi det gavner længere fremme i processen.
Og erfaring er præcis, hvad Geopartner har i projekter som disse.
– Jeg har tegnet så mange tracéer og kabelforløb efterhånden, så jeg ved godt, hvad det er, jeg skal lægge mærke til, så vi får tegnet stregen rigtigt – så kort som muligt og så billigt som muligt, fortæller Inger Christiansen.
Geopartners Areal- og rettighedsteam sidder fordelt over hele Danmark, så de kan nemt være til stede – uanset om det er ude på marken, inde i byen eller under togskinnerne, at der skal graves en ledning ned.
– Vi er landsdækkende, og det giver bare nogle fordele, siger Inger afsluttende.
Om projektet
Elnetselskabet N1 er i gang med en forstærkning og optimering af det nuværende elnet i Herning. Projektet indebærer primært underboringer, idet størstedelen af projektet foregår i vejarealer i Herning midtby, men det indebærer også opgravninger, primært i de dele af projektet, der ligger i de ydre dele af Herning.
Projektet indebærer forhandling med flere lodsejere, og ledningsarbejdet strækker sig over ca. 8,3 km.
Grunden til at elnettet i Herning forstærkes skyldes blandt andet den stigende efterspørgsel for ladestandere til elbiler.
Fakta om landsaftale
Hvad er en landsaftale om el-anlæg?
Landsaftalen for el- og fiberanlæg i landbrugsjord er en aftale indgået af SEGES, Green Power Denmark og Energinet og er en bestemmelse om standardiserede principper og takster for erstatning for el- og fiberanlæg, der anbringes på eller i landbrugsjord.
Hvornår bruger man landsaftalen?
Der findes to landsaftaler; en for el- og fiberanlæg og en for vand- og spildevandsanlæg. Landsaftalerne tages som udgangspunkt kun i brug, når det drejer sig om ledninger, der skal anbringes på eller i landbrugsjord. Der er dog visse tilfælde, hvor landsaftalen tages i brug, selvom det ikke foregår på landbrugsjord.