Kortløsningen Map Connect giver Hedensted Spildevand det store overblik
Hedensted Spildevand har valgt Geopartners WebGIS-system Map Connect, fordi det giver den østjyske forsyningsvirksomhed en række fordele, der især handler om at samle mange oplysninger ét sted. Resultatet er et overblik over ledningsnet og diverse data, der både giver korte svartider på LER-henvendelser og grundlag for præcise budgetter på løbende modernisering af ledningsnettet.
– Vi har sat Map Connect op hos Hedensted Spildevand, hvor løsningen bruges til at registrere kundens spildevandsledninger. Der er samtidig lagt en tilkøbt WebGIS-løsning ovenpå Map Connect, hvor de kan se deres data. Når data på den måde samles i ét kort, så kan man meget hurtigt lave de lovpligtige LER-besparelser, når bygherrer, entreprenører osv. udbeder sig de nødvendige data om et område, fortæller Lars Lindenborg Jensen, der er GIS-konsulent i Geopartner og har været med til at udvikle løsningen for Hedensted Spildevand:
– Alle, der skal ud at grave i landskabet, både offentlige og private, skal rekvirere ledningsoplysninger, inden de går i gang. Tidligere var det fysisk og tog flere dage at samle de relevante oplysninger og data for et område, der skulle graves i. I dag skal de spørge gennem LER, et ledningsejersystem, der drives af en offentlig myndighed, der har styr på, hvem der er ledningsejere. Med Map Connect har Hedensted Spildevand en digital løsning, der er omdrejningspunktet, når der skal leveres data til besvarelsen af en henvendelse til LER. I bedste fald er der også oplysninger om, hvilken type ledning, der er tale om, hvilken diameter den har, hvor dybt den ligger i jorden osv.
Et kort siger mere end tusind ord
– I vores branche siger man, at et kort siger mere end tusind ord. Det passer rigtig godt på den løsning, vi har bygget op for Hedensted Spildevand. For det er lige præcis en kortdatabase-løsning, hvor de nævnte oplysninger samles, og hvor der er en tilbygning til LER2, der er den aktuelle version af ledningsejerregistret. Fordi det tager udgangspunkt i, at det er IT-systemer, der besvarer LER-forespørgsler, så er der en maksimal svartid på to timer. Det overholder vi selvfølgelig så rigeligt med en løsning som vores Map Connect, hvor besvarelsestiden ofte er betydeligt kortere, vurderer Lars Lindenborg Jensen:
– Vi plejer at sige, at efter 5-7 minutter er data sendt tilbage til LER, der så sammenstiller en række informationer og data fra forskellige dataleverandører, da der jo er andre end Hedensted Spildevand, der har ledninger i et område. Der er også teleselskaber, elselskaber og andre, der har ledninger i jorden, og ledningsejerregistret samler det hele til én samlet datapakke, som så bliver afleveret til den aktør, der vil grave i området. Det kræver en god og pålidelig levering af data, som vi bidrager til hos Hedensted Spildevand og hos en række andre forsyningsselskaber rundt om i landet.
Planlagt vedligehold af anlæg og ledninger
For Hedensted Spildevand handler Map Connect og et stort overblik ikke kun om at levere data til eksterne samarbejdspartnere. Det handler også om den løbende vedligeholdelse af forsyningsselskabets anlæg:
– Med Map Connect kan vores kunde slå op i deres system og se, hvor gamle deres ledninger er, hvornår de trænger til at blive skiftet osv. Alt er noteret ét sted i systemet, og så er vi aktuelt ved at koble deres tv-inspektions-data på, fordi spildevandsforsyningers ledninger har en størrelse, hvor det giver mening at få dem fotograferet indvendig med videokameraer, i farver osv. Det viser, med hjælp fra en lille video-robot, hvordan ledningernes tilstand er. Det har man gjort i 20-30 år, men det er relativt nyt, at man kan koble det på sit GIS-system, så man kan se prikker på sit kort, når der er nogle tv-inspektions-data fra stedet, beretter GIS-konsulenten:
– På den måde kan man bedre vurdere, hvornår der er brug for en strømpeforing eller en udskiftning af en ledning. Det gør det nemmere at planlægge reparationer og gå til ledelsen med et kvalificeret bud på, hvad der bliver brug for af midler til vedligehold af anlæg og ledninger. Når de planlagte udbedringsarbejder på et tidspunkt skal udføres, så er GIS-løsningen igen en fordel i forhold til gravearbejdet, fordi det bliver lige så præcist, som det er målt op i sin tid.
Individuelt tilpasset løsning
Den Map Connect-løsning, som Geopartner har etableret hos Hedensted Spildevand, er baseret på en lang række erfaringer fra lignende løsninger. Samtidig er løsningen individuelt tilpasset til kundens behov. Lars Lindenborg Jensen fortæller:
– Hedensted Spildevand henvendte sig før sommeren, og systemet er allerede i drift. Så det var en hurtig proces, så kunden kunne komme videre med arbejdet i det nye system efter sommeren. Det skulle gå hurtigt, da kunden skulle ud af et andet system. Vi har derfor været hurtige og fleksible, og vi holdt ret hurtigt et møde, hvor vi fik lagt de første grundsten til et rigtig godt projekt for Hedensted Spildevand. Herefter arbejdede vi konkret med løsningen, var i løbende dialog og fik de første data ind. Der var med andre ord flere opgaver på bordet samtidig, og vi spillede løbende kortene frem og tilbage. Undervejs præsenterede jeg desuden Hedensted Spildevand for en anden kundes løsning, så de kunne se den i funktion. Det gav dem samtidig mulighed for at pege på delløsninger og bestemte datatyper, som de gerne ville have med i deres løsning, der dermed blev individuelt tilpasset, siger han og runder af:
– Jeg fornemmer, at det samtidig er en fordel for vores kunder, at de med Geopartner vælger en samarbejdspartner, der både er tæt på lokalt, men hvor vi også kan trække på opdaterede specialister, når vi har brug for det, fordi vi er en stor og stærk organisation, der dækker hele landet.