E.ON Drive Infrastructure får digitaliseret deres ledninger i Map Connect

Kunde:

E.ON

Periode:

2024

I takt med at ladestandere bliver en uundgåelig del af vores infrastrukturlandskab, er registreringen af de elledninger, der leverer strømmen, blevet en nødvendighed. I henhold til den nye LER 2.0-lov skal alle bevarelsespligtige ledninger digitaliseres.

Geopartner har spillet en central rolle i denne proces ved at sikre korrekt opmålte ledninger, så den indsamlede data bliver behandlet i henhold til gældende LER-lovgivning og sikrer, at servicemål overholdes. Al data er tilgængelig på Geopartners Map Connect-platform.

E.ON Drive Infrastructure, som allerede har et af Danmarks største ladenetværk for elbiler, ser ingen tegn på aftagende vækst. Tværtimod er efterspørgslen efter flere ladestandere konstant stigende.

– Ladestandere er et meget interessant og relevant område, og det forventer vi, at der kommer en del mere af i fremtiden, fortæller Geopartners landinspektør, Line Borre Larsen.

Den stigende efterspørgsel har betydet, at flere elledninger skal etableres og digitaliseres.

 

Digitalisering af elledninger

For at undgå graveskader i fremtiden er det blevet vedtaget, at alle ledninger skal digitaliseres – og det har Geopartner hjulpet E.ON Drive Infrastructure med.

– Det handler om denne ledningslovgivning, hvor alt skal digitaliseres, så der er ensartet data i LER. Og når man som E.ON har så mange ledninger liggende rundt omkring i landet, er det vigtigt for dem at få alle disse digitaliseret og dermed leve op til de gældende krav, fortæller Line Borre, landinspektør hos Geopartner og projektleder på opgaven.

Den nye LER 2.0-lov trådte i kraft d. 1. juli 2020 med pligtig digital besvarelse fra 1. juli 2023. Loven skal sikre, at entreprenører og andre, som skal bruge ledningsoplysninger, har adgang til ensartede og sammenstillede informationer inden for 2 timer. Da alle ledningsoplysninger skal være tilgængelige og ens døgnet rundt, har dette også betydet, at alle ledninger skulle digitaliseres.

– Og det er jo det, vi kan, fortsætter Line smilende.

Hos Geopartner har de udviklet en LER Assistent, som med få minutters behandlingstid sikrer, at informationerne ender hos den rette person inden for de 2 timer, som loven angiver.

Overblik med Map Connect

E.ON Drive Infrastructure har blandt andet fået lavet en ladestation i Horsens, hvor Geopartners landmåler, Kasper Leth, har opmålt elledningerne og sikret, at den indsamlede data blev korrekt opdateret i Geopartners LER Assistent og udstillet til visning i Map Connect.

– Vores opgave var at få det [ledningerne] målt ind, behandle den indsamlede data og så lægge det over i Map Connect, så det kommer ind i et kort, hvor de kan se det, fortæller Kasper Leth og fortsætter:

– Det betyder, at hvis der så kommer en entreprenør eller en anden, der skal grave i det område, så laver man en LER-forespørgsel, og så vil man kunne se, hvor XYZ er – både placering og detaljer vedrørende ledningen.

Geopartners Map Connect samler al geografisk data i ét kort. Det er en nem og overskuelig løsning, der skaber overblik over forskellige datakilder og bidrager til at lette samarbejder på tværs – uden at det kræver specialistviden. WebGIS-platformen kan tilpasses, så den indeholder de ønskede integrationer. Som eksempel kan Geopartners føromtalte LER Assistent tilpasses og integreres, så løsningen passer til det aktuelle behov hos enhver ledningsejer.

Map Connect

Map Connect er en WebGIS platform udviklet af Geopartner, som bruges til at samle, administrere og visualisere geografiske data.

Platformen gør det muligt for brugere at få adgang til præcise kortdata og andre relevante oplysninger, der kan hjælpe med planlægning, vedligeholdelse og drift af infrastrukturer som f.eks. el-ledninger og ladestandere til elbiler.

En del af løsningen

– Nogle gange er der en eller anden, der har lavet en håndskitse engang i 47’, som viser, at der ligger en hovedledning dér, og så graver de ned, og så ligger den overhovedet ikke der, og så skal de grave alle mulige steder for at finde den, fortæller Kasper Leth og forsætter:

– Digitalisering af ledninger har ikke altid været en prioritet – og det gør nogle gange arbejdet i marken lidt sværere, end det ellers kunne være. Så alt det der med at registrere ledninger er smart nok, du kan bare gå ind og trække alle dataene, og så er det det. Og der ligger jo efterhånden mere og mere i jorden.

Hos Geopartner er vi specialister i opmåling og har efterhånden mange års erfaring inden for ledningsregistrering.

– Vi har jo faktisk hele løsningen, fortæller Kasper, og fortsætter:

– altså fra opmåling og databehandling til vores egen hosting og WebGIS, så det er jo supernemt for dem. Altså f.eks. som E.ON – de skal snakke med Line og så er det sådan hele vejen, og så kan de til sidst gå ind på en webside, og se og trække informationerne.

Line nikker og fortsætter:

– Det er jo rart at vide, at der bliver taget hånd om det, så de kan sikre deres ledninger fremadrettet. Hvis der er nogen, der graver ind i dem, så ved de, at de havde deres på det rene.

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet GeopartnerNyt her

LER 2.0 loven

LER 2.0 loven, der trådte i kraft den 1. juli 2023, har betydet, at myndighederne har udviklet et nyt og bedre Lednings Ejer Register (LER). Formålet er, at vi for fremtiden skal undgå graveskader, sikre større grad af samgravning og genbruge føringer til fiberudlægning.

Svartiden på graveforespørgsler skal med det nye LER system gå fra tidligere 5 hverdage til 2 timer, hvilket nødvendiggør en digital LER løsning til automatisk håndtering af besvarelser.

LER loven siger også, at der skal måles data i 3D. Som entreprenør bliver der bedre mulighed for detaljerede ledningsoplysninger i stedet for nogle streger på et kort.

Indfasningsperioden er slut, og alle forventes at leve op til de nye automatiske LER besvarelser.

LER Assistent

Det overordnede formål med Geopartners LER assistent er, at LER graveforespørgsler besvares automatisk inden for to timer, og i det rette dataformat. Det hele sker altså i henhold til kravene i LER 2.0.

Som ledningsejer modtager man en mail ved hver af de automatisk besvarede graveforespørgsler. Mailen indeholder oplysninger om, hvem der har forespurgt, graveperioden, og hvad indholdet af den automatiske LER besvarelse var.

 

Line Borre Larsen

Line Borre Larsen

Landinspektør
Kasper Leth Kløve

Kasper Leth Kløve

Landmåler

Bliv kontaktet

Vi er altid åbne for en snak, så kontakt os for at høre, hvordan vi kan hjælpe.