For få uger siden rullede det første letbanetog afsted i Storkøbenhavn. Hovedstadens Letbane er en milepæl i københavnsk infrastruktur og skal forbedre den kollektive trafik mellem Lyngby i nord og Ishøj i syd. Under opførelsen har flere landinspektørvirksomheder, heriblandt Geopartner, bidraget med højpræcisionsarbejde i samarbejde med Aarsleff Rail, der har haft ansvaret for sporarbejdet.
Geopartners rolle har været at sikre korrekt afsætning og nøjagtig kontrol af spor, stationer og køreledningsmaster på flere strækninger. Arbejdet omfattede tre forskellige typer spor: ballasteret spor, slab track (non-embedded) og embedded track. Hver type krævede sin egen tilgang og stor teknisk ekspertise.
– Det har været et omfattende præcisionsarbejde, hvor vi har arbejdet med ekstremt snævre tolerancer, for at sikre alt ligger korrekt fra starten. Det gælder i særdeleshed sporene, som kræver millimeterpræcision, forklarer Kenn Hoby Andersen, projektleder hos Geopartner.
I arbejdet med at kontrollere sporenes beliggenhed og højder har Geopartner anvendt et specialudviklet program. Programmet sammenholder geometrien på sporene med projektdata og sikrer dermed, at sporene er korrekt placeret i forhold til de krav, der er fastlagt i linjeføringen.
Vi arbejder altid med en høj grad af egenkontrol. Det betyder, at vi kontinuerligt kontrollerer vores egne målinger for at sikre korrekthed og præcision. Det er afgørende i projekter som dette, hvor man ikke kan rette op på fejl senere i processen uden store konsekvenser, siger Kenn Hoby Andersen.
Ud over den tekniske ekspertise og nøjagtighed har det været centralt for os, at kunne yde Aarsleff Rail fleksibilitet og tilgængelighed. Projektet har krævet hurtig tilpasning og tilstedeværelse i kritiske faser.
– Vores team har været klar, når der har været behov. Vi har været en del af processen og arbejdet på stedet i det tempo og på de tidspunkter, som byggeprocessen har krævet. Det giver en stor værdi for kunden, fordi vi understøtter en glidende fremdrift i projektet, understreger Kenn Hoby Andersen og fortsætter:
Vi har været flere involveret fra Geopartner, og det er en af vores store styrker – at vi kan trække på kompetencer fra hele virksomheden. Det sikrer, at der altid er den rette faglighed til opgaven. Ud over vores faste tekniker på projektet, Mathias Emil Bering, har vi f.eks. inddraget kolleger fra Fyn, når der har været behov for det.
Geopartners bidrag til Hovedstadens Letbane illustrerer tydeligt virksomhedens styrker inden for præcisionsmålinger, teknisk specialisering og samarbejde i komplekse anlægsprojekter. Kombinationen af specialiseret viden, digitale værktøjer og en fleksibel tilgang har sikret, at Aarsleff Rail kunne komme sikkert i mål med dele af det omfattende anlægsarbejde.
Letbanen kører nu. Og under hjulene ligger blandt andet et stykke af Geopartners arbejde – målt, kontrolleret og placeret med millimeterpræcision.
– Det har været et fedt projekt at være med på, og på åbningsdagen skulle vores tekniker Mathias selvfølgelig også ud at køre en tur med letbanen, afslutter Kenn Hoby Andersen med et smil.