Christian: “Det mest spændende er den gode kunderelation”

Tilbage i 2012 stod Christian Graversen i spidsen for at åbne et nyt kontor i Kolding. En opgave hvis succes var betinget af opbygningen af gode kunderelationer. Noget han i dag stadig ser som det mest centrale ved sit job som landinspektør.

Nye eventyr i Kolding

– “Jeg kunne ikke bare sidde og vente på, at opgaverne skulle komme af sig selv. For det gjorde de ikke. Med mit købmandsgen, min faglighed og en klar forventning fra firmaet var det bare ud i marken for at møde dem, som vi håbede kunne blive vores kunder. Det havde jeg stor frihed til, men der var også en klar forventning om, at der skulle ske noget, så det krævede masser af gåpåmod og vedholdenhed at opbygge relationer til kunder og blive den lokale landinspektør”, fortæller Christian, landinspektør i Geopartner. 


Christians arbejde spænder bredt fra arbejde med byejendomme og ejerlejligheder til omlægning af arealer mellem landbrugsejendomme, og selvom det ofte kræver at være opsøgende, så var en af de første kunder i Kolding faktisk lidt af en tilfældighed.

– “Det første sted, vi havde kontor her i Kolding, var et konkursbo, som blev opkøbt af en fyr, der endte med at skulle bruge en landinspektør til at opdele ejendommen i ejerlejligheder. I dag hjælper vi ham stadig på andre projekter, og det har udviklet sig til et langt og godt samarbejde. Nogle gange er det bare i tilfældighederne, at der opstår muligheder, og så gælder det om at slå til”, fortæller Christian.

”Det sjove er jo at hoppe på toget, når det kører” 

Netværk og relationer er nøgleord i Christians arbejde, og ambitionen om at levere et godt stykke arbejde, så kunden vender tilbage og ringene spredes i området, kræver ofte, at man kan holde mange bolde i luften og tilsvarende er villig til at smide, hvad man har i hænderne, for at tilfredsstille kunden, når behovet er der. 

– “Man vil jo altid gerne strukturere sin hverdag mest muligt, så den ikke bliver så afbrudt, men omvendt er det sjove jo også at hoppe på toget, når det kører”, fortæller Christian.

Det kræver nemlig tid, tilstedeværelse og engagement at blive et kendt ansigt, og derfor gør Christian også, hvad han kan for at holde fast i de gode relationer. Pleje af kunderelationer ligger ”top of mind”, og han forsøger hele tiden at være opmærksom og komme med de gode råd.

Et af hans seneste eksempler er i forbindelse med, at registrering af ejerlejligheder overgik til Geodatastyrelsen d. 25. februar i år med deraf følgende gebyrer på opdeling. 

– “Det sparede kunden næsten 50.000, at vi blev opmærksomme på, at opdelingen skulle registreres med det samme, inden gebyret trådte i kraft. Det er sådan noget, kunden virkelig sætter pris på, og det giver en fed følelse”, fortæller Christian og fortsætter:

– “Det mest givtige ved mit job er den gode relation til kunden. At være den lokale landinspektør, som kunden har tillid til og kommer tilbage til. Når rygterne spredes, og man føler sig værdsat af kunderne. Det er jo det, vi stræber efter hver dag”.