Landmåling på sporet: effektiv scanning af S-banespor

I år fornyer Banedanmark S-banesporene på den ti kilometer lange strækning mellem Valby og Svanemøllen, og her kom en ny, effektiv opmålingsmetode på sporet. Banearbejde har nemlig store konsekvenser for togtrafikken, og derfor er effektiv og tidsbesparende teknologi vigtig for, at sporene hurtigt kan genåbne.

Trimble Gedo Trolley, som det nye værktøj hedder, er en ny tilføjelse til det brede spektrum af landmålingsteknologi, og som de eneste i Danmark anvender Geopartner Landinspektører instrumentet til scanning og dokumentation.

 

Præcis scanning

På strækningen mellem Valby og Svanemøllen sikrede det en 100 % præcis scanning af sporene og væsentlig hurtigere dokumentation af fritrumsprofilen omkring skinnerne. 

- Scanneren bevæger sig fremad langs skinnerne samtidig med, at den indsamler data. Det gør processen væsentlig hurtigere end med den traditionelle, stationære scanning, og vi får samtidig en punktsky, der passer 100 % på sporene, fortæller Christian Nielsen, kort- og landmålingstekniker i Geopartner. 

Christian Nielsen mener, at fordelen ved at bruge den nye teknologi også er, at startomkostningerne er langt lavere, end hvis arbejdet skulle klares med opmålingsbil.

 

Scanner 360 grader

Scanningen kan desuden bruges i flere sammenhænge:

- I denne opgave har vi brugt dataene til dokumentation af fritrumsprofiler, men de kan også anvendes til blandt andet volumenberegning af skærver, og da vi scanner 360 grader omkring sporet, får kunden dermed også mulighed for at få en 100 % afbildning af terrænet, siger han.

Sidste etape af sporarbejdet mellem Valby og Svanemøllen stod færdigt i slutningen af september, og S-togstrafikken på strækningen er nu igen åben for rejsende.

 

Vil du vide mere? Så tag fat på Christian Nielsen på tlf. 2169 3613 eller mail cni@geopartner.dk

Del på: