Høje hastigheder kræver præcision på Ringsted Station

Den nye bane København-Ringsted bliver Danmarks første elektriske højhastighedsbane, og med en fart på op mod 250 kilometer i timen stiller de nye højhastighedstog større krav til jernbanens konstruktion. Det kræver præcision, og som rådgiver på projektet er Geopartner med til bl.a. at placere nye sporskifter med millimeternøjagtighed. 

 

Præcis kontrol og dokumentation af nye sporskifter

Fra januar og frem til juni arbejder Geopartner på første etape af jernbaneudvidelserne omkring Ringsted Station, hvor vi bl.a. er med til at lægge nye sporskifter på den eksisterende banestrækning.

- Vi foretager al kontrolmåling og dokumentation og har indtil videre været med til at placere 12 nye sporskifter. Her sikrer vi, at sporskifterne placeres korrekt med en præcision inden for få millimeter, fortæller Bjarne Tulinius, landinspektør i Geopartner.

Geopartner på København-Ringsted-banen. Foto: Geopartner

 

Bemanding i døgndrift

Hele projektet omfatter 34 nye sporskifter, og det er en større opgave at udskifte og etablere så mange sporskifter på et af landets mest centrale trafikknudepunkter. Derfor har Geopartner bemandet projektet i døgndrift – også i weekender – for at mindske forstyrrelserne for de togrejsende.

- Siden januar har vi bemandet projektet i døgndrift, og i perioder, hvor der har været ekstra tryk på, med op til fire medarbejdere døgnet rundt. Vi har derfor haft endnu større fokus på den interne projektledelse og på at sikre, at medarbejderne har haft det godt gennem hele projektet, fortæller Bjarne.

Natarbejde i Ringsted. Foto: Geopartner.

 

Forbindelse til Femern stiller nye krav

København-Ringsted-banen får også en international forbindelse, da banen fra Ringsted skal fortsætte til Rødby over Femernbæltet og bliver en ny forbindelse mellem Skandinavien og det øvrige Europa.

- Femern-forbindelsen skal laves herfra, og det forbereder vi, så højhastighedstoget kan køre hele vejen fra København igennem Ringsted og flette ud mod Rødby, fortæller Bjarne.

Jernbanen skal derfor være internationalt godkendt, når togene nogle steder kommer til at køre med en hastighed på op mod 250 kilometer i timen. I påsken bemandede seks af vores medarbejdere derfor opgaven i døgndrift, da en ny perron blev etableret.

- I påsken lavede vi afsætning og kontrol af den første ud af tre nye perroner, der skal etableres på Ringsted Station. De er afgørende for, at togene kan køre gennem stationen med forøget hastighed, fortæller Bjarne.

København-Ringsted-banen. Foto: Geopartner.

Ringsted Station skal efter planen stå klar i 2018 til trafik fra den nye bane mellem Ringsted og København. Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe med opmåling og afsætning af jernbaner.

Del på: